كندوي پرستار خوب و بد در پرورش ملکه

در برخي از موارد ضمن اعمال توجه خاص در مورد تشكيل يك كلني پرستارخوب ، بدون اينكه متوجه دليل بشويم با شكست مواجه ميشويم و بعد از ٢٤ساعت شاهد اين هستيم كه پيوندهايي كه به كلني معرفي شده اند تغييري نكرده و لاروها در حالت اوليه با ژله اي كم در ته فنجانك ها باقي مانده اند . اين در حاليست كه ديده ميشود كلني مجاور كندوي پرستار تشكيل داده شده شما ، بدون عيب و نقص تمامي ته فنجانك ها را به سلول ملكه تبديل نموده و بصورت عالي مورد پرستاري قرار داده است
واقعاً مشكل است كه براي اين شرايط يك توضيح كامل ارائه دهيم. پيشنهاد ميشود كه اگر يك كندوي پرستار علاقه اي به پرستاري فنجانك ها از خود نشان نميدهد، دوباره آن را فشرده كنيد و با دادن شربت تحريكي، آن را به پرستاري تشويق نماييد.

اگر باز هم تعداد خيلي كمي از فنجانك ها مورد پذيرش قرار گرفت، بهتر است با معرفي يك ملكه بارور ، كلني پرستار را از دور خارج نماييد. چون استفاده از اين چنين كلنيهايي نتيجه اي جز ملكه هاي كم كيفيت و ضعيف ندارد. زيانهاي يك ملكه بي كيفيت در زنبورستان خيلي بيشتر از قبول نكردن يك سري كامل پيوند ميباشد.
در چنين شرايطي به هيچ وجه فنجانك هايي كه مورد قبول واقع نشده اند را مجدداً پيوند نزنيد. زيرا در اين صورت به غير از اينكه مجددا ملكه هاي كم كيفيتي توليد خواهيد كرد، ملكه ها با سنين متفاوت متولد ميشوند كه اين امر اشكالات خاصي را در سيستم و برنامه ريزي پرورشي به وجود خواهد آورد. در چنين شرايطي بهتر است يك روز بعد، سري جديدي از پيوندها را داخل كندوي پرستار آويزان نموده، يا از كندوي پرستار جديدي استفاده نماييد.
چنانچه تصميم داريد تعداد زيادي ملكه توليد كنيد ، بايد كلني هاي پرستار زيادي را آماده نماييد. بعد از مرحله اول معرفي پيوند ها ، با بررسي كلني هاي پرستار خواهيد فهميد كه كدام كلني ها را دوباره استفاده نماييد و كدام يك را براي برنامه هاي ديگر از دور خارج كنيد.

بهترين كلني هاي پرستار فصل آينده را بايد در پاييز با تغذيه تحريكي و شانهاي حاوي گرده گل فراوان مورد تقويت قرار داد تا در بهار آينده با داشتن كلني هاي كاملاً قوي ، بهترين شرايط را براي توليد ملكه ايجاد نماييد. كاملاً مشخص است كه با كوچ دادن كلني ها و تغذيه تحريكي و دادن قاب حاوي تخم تقويتي از كلنيهاي ديگر، بايد كندوي پرستار را در شرايط كاملاً عالي نگه داريد. اين قضيه به ويژه براي پرورش دهندگاني حائز اهميت است كه بخواهند زودتر از ديگر زنبورستان ها ملكه بارورشده توليد نمايند. در كل موفقيت شما در پرورش ملكه به آماده سازي كلني پرستار و شرايط آن بستگي دارد.

 

    

منبع : کتاب پرورش و اصلاح نژاد کاربردی زنبورعسل - مهندس عطاییان